onsdag 25 augusti 2010

Vilken dag! (suck)

Idag har  motgångarna avlöst varandra, men inte deppa. Tänk om tänk nytt! Tung dag, men jag fortsätter min lilla guidade tur runt huset.

Vi har höns också, flest Brahma men även Lohman och dvärgsilkeshöns. På inköpslistan står vit anka, dvärgkochin och brahma i andra färger än de vi har. Det var när jag bestämde att vi skulle bygga hönshuset i anslutning till ladugården som allt rullade igång med butik och allt. Det ena ger det andra, jag kommer på nya/fler idéer hela tiden.
Här har jag bytt bottenplankor längs hela väggen på ladugården och lagt ramen till hönshuset.

Jag snickrade reden till hönsen med lucka för att plocka ägg från utsidan av hönsgården.



Rödmålat och fint! Nu har vi bara nätet kvar. Jag gjorde två "hagar" för att kunna flytta dem och inte ta död på gräset som växer där. Fast egentligen ska de bara vara där på natten. På dagarna går dom i ett stort inhägnat område som vi flyttar allt eftersom de äter ner gräset. (På vintern ska de givetvis få vara inne, det blir en lucka i väggen där de själv kan gå ut och in som de vill.)

Näe nu ska jag pusta ut lite och hoppas att morgondagen är ljusare.

Ha det gott!

/J

2 kommentarer:

  1. Heja heja!! Du kommer säkert på många fina lösningar på dina klurigheter!!
    kram kram från Stockholm

    PS vad kul med en anka;)

    SvaraRadera
  2. Fina hönshagar o reden.
    Målat inne o ute i vitt - fräsht!

    Skönt att du har gnistan kvar trots motgångarna, men lite nyfiken blev jag ändå på vad som krånglade.

    SvaraRadera