fredag 26 november 2010

Gul som solen.


Då är vi igång, förra helgen avklarades lussekatterna, så nu står resten av "julgodis" på kö att få bli tillrätt. Jag brukar vara väldigt traditionsbunden. "Det ska bara vara lussekatter" men i år blev det en salig blandning av kusar, bockar, pojkar, katter. Mycket roligare. :) Barnen ville dessutom prova en av varje sort för att se vem som smakade bäst. : )

Jag drar ogärna igång en deg om jag bara har en jäst. Vill gärna ha ingredienser till 3 degar. Absolut minst till 2. Så blev det den här dagen. 2 härliga saffransdegar. Och en massa härliga varma saffransbullar. Smakar smaskens med lite mjölk. Fort in i frysen så är de som nybakade varje gång man tar fram några. Bullarna gick hem hos alla utom mini. Hon gör tvärtemot de flesta barn. Äter upp russinen och lämnar bullen. :)

Hon (mini, knappt 2,5 år) har flera kvällar nu frågat; "Vart är Pippis mamma" Eftersom hon pratar så mycket har hon inte fått något svar, då hon efter en sekund pratar om något annat. Men jag funderade ju lite. Att hon, lite mer än två år reflekterat över att pippi inte har någon mamma. Hmm... Idag frågade hon igen och då sa jag helt enkelt att Pippis mamma var i himlen, att hon blivit en Ängel. Det tyckte hon var ett bra svar. Hon såg riktigt glad och nöjd ut. Sen efter en stunds prat om annat sa hon att "Pippis mamma är i solen..... och på månen. : ) Vem vet. Så kanske det är. Man kan ju inte bara sväva omkring där uppe. ;)

Apropå gårdagens kalender inlägg så började det för länge sedan när äldsta var liten (10 år sedan), då började jag sticka en paketkalender. En stor fin bakgrund med en bild på tomtar längst upp, det gick väl an, Sen skulle det stickas 24 små strumpor. Det blev inte 24 stycken, om man säger så. Den ligger nu och värmer någon hylla i något skåp. Sen kom "tvåan". Jag ville ju väldigt gärna att de skulle ha varsin. Ett minne liksom. Sen kom "trean ", hussvampen, 11 vattenskador (fast det är en annan historia) så det blev till att gå en genväg och göra en STOR som de kunde ha tillsammans. Och där hänger den nu.


Tjing tjing

/J







1 kommentar: