onsdag 15 juni 2011

Nålstick

Ja då var symaskinen igång igen... Efter att ha vilat i dygt ett år, då jag istället hållit i såg och skruvdragare så kändes det lite som om jag aldrig sytt. Kom inte ihåg vilken fot jag brukar gasa med, eftersom jag är vänsterhänt så är det inte helt naturligt att det alltid är samma fot/hand som det kanske är hos många högerhänta eftersom det mesta är gjort för dem, utan jag gör en del med h och en del med v. Jag fick prova mig fram ett antal gånger innan jag tyckte jag hittat rätt. : )

Det blev några till väskor och vimplar. Det här att sy fick mig att komma ihåg när jag var liten. Då tog mamma mig till en sömmerska. Jag tror jag var 4-5 år. Men kommer ihåg det väldigt väl. Hos den här sömmerskan var det väldigt mörkt - persiennerna var alltid nere så det var lite svårt att se när man kom in. Det hängde kläder från golv till tak i två rader. Det var instängt, trångt, mörkt, mycket tjocka tyger, och lite dammtungt i luften - förmodligen pga av alla tyger. Jag tror faktiskt att hon hade en undulat - annars var allt väldigt grå/brun/svart-färgat.

Jag kommer ihåg det så väl för att jämt när vi skulle dit och prova - det kunde vara jackor/kappor av skinn/mocka, byxor och annat - så stacks hon så fruktansvärt. Jag fick stå stilla och prova och hom nålade lite överallt där det behövdes - och lyckades alltid missa tyget och sticka mig : ) Känner än i dag de där stickande nålarna över hela kroppen. Annat är det nu. Det är inte speciellt ofta man går till en sömmerska eller skräddare faktiskt. Men vem vet "pojken" i grannhuset utbildar sig så snart kanske man får ta med sig barnen på en provning av en avslutningsblåsa ........


Nu blir det att gasa vidare, klippa lite trådar, nåla......

Ha den bra dag!

/J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar